[Även publicerad på Sociala förlag]
Vi har fått vårt första pressmeddelande. Och inte bara ett utan ett mejl till var och en av oss. Det känns spännande för det betyder att någon, förhoppningsvis, gjort bedömningen att det är mödan värt att ta kontakt med oss. Vi är inte bortkastad tid. I värsta fall kan det handla om tiden det tar att klippa och klistra en e-postadress, men ändå.

Bloggen Sociala förlag har alltså fått sitt första pressmeddelande, och det handlar inte alls om att bara klippa och klistra en e-postadress. Mejlet är genomtänkt och det handlar inte om ett enkelt massmejl. Eftersom vi är fler som fått det har vi haft möjlighet att jämföra. Så här ser mitt ut:

Hej Niclas!

Jag har följt er blogg Sociala Förlag med stort nöje, och även lustläst er uppsats i jakt på försäljningsstrategitips via sociala medier. Ni gör ett väldigt viktigt jobb och jag känner redan att jag haft stor hjälp, och fått mycket inspiration, av er. Har även med glädje sett att du länkade till vår Facebook-sida från Social Förlags dito!

Även om mejlet inte följer den traditionella uppbyggnaden för pressmeddelanden med nyheten först är anslaget här helt rätt. Det är utformat som ett personligt brev, med namnet först, men det första stycket visar med önskvärd tydlighet att avsändaren vet vem hon skriver till, har läst på och vet varför hon tar kontakt med just mig. Eftersom det här är en första kontakt med bloggen är det relationen som är den första nyheten och ett enkelt “Hej Niclas!” funkar bättre än en snärtig rubrik i det här fallet. Relationen blir ingressen till det egentliga budskapet som följer längre ner.

Lite smicker skadar naturligtvis inte. Sociala mediekanaler som den här bloggen är ofta personligt skrivna och drivna. Att notera personen bakom bloggen visar att avsändaren är medveten om hur den skiljer sig från en professionell nyhetssajt med betalda journalister. Förutom det uppenbara att den troligtvis har färre läsare.

Vi vill knyta kontakter med andra bokälskare och förlagsmänniskor, hitta och dela med oss av tips och kunskaper vi samlar på oss om att göra pr för böcker, samt inspirera förlag, författare och andra som producerar och säljer böcker. Det är precis därför vi startade den här bloggen. Touché!

Jag är alltså en av grundarna till det nystartade förlaget Aglaktuq. Förlaget startades i år av min syster Anna Vogel, författare och språkforskare, Agnes Stenqvist, grafisk designer, och av mig, som är författare, journalist och musiker. Aglaktuq betyder ”skriver” på ett inuitspråk som talas i Alaska.

Kort presentation av förlaget och människorna bakom det. Föredömligt kort och koncist.

Här saknar jag dock länkar till mer information. Om ett mejl till en bloggare innehåller länkar till relevant information, har de stora möjligheter att bli klickade om resten av innehållet lockar. Att inte använda länkar är en miss.

Namnet Aglaktuq är svårt att komma ihåg. Jag har stavat fel ett antal gånger de senaste dagarna. Trodde att jag hade kläm på det, men fick se mig besegrad. Idag har det gått bättre. Hur som helst, en länk till webbplatsen är nästan ett krav. Hade jag haft en sådan i ovanstående stycke hade jag klickat på den för att se logotypen och kanske läsa lite mer om förlaget när andan faller på. Dessutom hade jag nog försökt leta upp en ljudfil med namnet uttalat i hopp om att det skulle hjälpa mig att minnas förlagets namn.

I ett annat sammanhang framhåller förlaget Facebook som sin mest aktiva sida, nästan som en liten logg om att starta förlag, med länkar till aktiviteter, recensioner och så vidare. Men varken länk eller adress finns med i mejlet. Inte heller till webbplatsen. Om jag öppnar den bifogade wordfilen så hittar jag länken, men eftersom dokumentet heter “pressmeddelande” och bifogas mejlet antar jag att båda innehåller samma information. Dessutom är det först och främst mejl och webbtjänster som ska innehålla länkar, inte worddokument. Glöm inte att pitchen är riktad till en blogg, och bloggar lever på länkar.

Om länken leder till Facebook finns dessutom möjligheten att locka till ytterligare delning. Mejlets huvudbudskap är att sprida information om kommande litterära salonger. Dessa finns som event på Facebook och bör djuplänkas. Då ligger handlingenatt dela med sig av information om ett event till vänner och bekanta bara två klick bort. Nu ligger spridningen flera steg bort och jag måste börja med att leta upp rätt adress.

Vi vill vara ett digitalt tillgängligt förlag med e-böcker, ljudböcker, iPhone-böcker, Google Böcker-blädder-ex och högläsningsfilmer på Yotube – men tycker också det är väldigt viktigt att möta våra läsare live.

I detta stycke skiljer sig våra mejl åt. Mitt (ovan) lägger tydpunkten på mötet med läsarna, live. Marthinas mejl (nedan) lägger istället tyngdpunkten på egenutgivning och förnyelse av bokbranschen. Vad som avgjorde vem som fick vilken text har jag inte lyckats klura ut.

Inspirerade av skivbolagens gör-det-själv-kultur och bokmediets utveckling vill vi vara ett alternativ i en bokbransch som urvattnats av kortsiktighet, och bryta mot tabut att ge ut sin egen text. Vi vill vara ett modernt förlag och har satsat stort på digital tillgänglighet genom högläsningfilmer på Youtube, blädderex på Google Books, e-böcker och ljudböcker, men trycker även fysiska böcker via print-on-demand.

Nu har vi kommit fram till mejlets huvudbudskap.

Våra Litterära salonger, där vi blandar högläsning, musik och formförklaring, är en manifestation av ståndpunkten att författare inte längre behöver ta omvägen genom förlagens urvalsprocess för att nå ut till sina läsare.

Efter tre välbesökta Litterära salonger i Stockholm vi nu på Skåne-turné med sin blandning av högläsning, musik och formförklaring!

Kort sammanfattning om kärnan i budskapet. Förlagets litterära salonger är på Skåneturné. Det är kort presentation av syftet som kompletteras med faktauppgifter om var och när. Upprepningen är lite onödig men det är lätt hänt. Läser man den bifogade wordfilen ser man att upprepningen beror på att texten saxats från två olika ställen i ett mer traditionellt strukturerat pressmeddelande. Den sista biten är ur en ingress och den första ur en företagspresentation.

10 november: Malmö, Makeriet, 19.00
11 november: Kristianstad, Konserthuset Lilla Salen, 19.30
12 november: Helsingborg, Madame Moustasch, 19.00
13 november: Hässleholm, Markan, 19.00

De här fyra evenenten skulle bli lättare att sprida om det funnits länkar till deras sidor på Facebook, och med länkar till kartor för dem som har svårt att hitta.

Det vore jätteroligt om ni ville sprida budskapet om att vi kommer till Helsingborg till ditt säkerligen digra nätverk, kanske till och med nämna det på bloggen?

Den sista biten här är lite tveksam. Jag har inga problem med att nämna saker på bloggen om det är inom vårt fält och jag skriver utifrån eget huvud. Det är precis vad jag gör nu. Att däremot sprida saker till mitt nätverk i andra kanaler gör jag väldigt restriktivt, om jag tror att hela eller delar att nätverket kan vara intresserade av att få den informationen. Att uppmuntra spridning, ja; att berätta hur, nej.

Jag bifogar press-releasen som skickas ut till lokal Helsingborgs-press i veckan, samt en PDF-affisch.

Jag öppnar sällan wordfiler som bifogas mejl och kan inte hänga upp en pdf-plansch i bloggen. Använd länkar och komplettera med bilder som jag kan använda direkt, i anpassat format som direkt kan läggas in i blogg, mejl, tweets och på Facebook.

Jag tycker att det här pressmeddelandet fungerar bra med några få invändningar. Det är genomtänkt och väl anpassat för målgruppen. Bra jobbat Aglaktuq!

Varma hälsningar,

Karin Ström
Aglaktuq

Tack för brevet Karin och lycka till med er litterära salong på fredag.

Några tips på vägen för det lilla förlaget

  • Aglaktuq har gjort ett bra jobb – läs och lär.
  • Utnyttja mediets fördelar – länka som en galning till relevanta artiklar, kanaler, bilder och filmer.
  • Gör din research om bloggen och bloggaren du vänder dig till. De flesta bloggar för att det är kul, hjälp dem att göra det mer kul.
  • Underlätta mottagarens arbete: skriv journalistiskt, relevant och nyheten först.
  • Bifoga bilder som går att använda som de är (storlek, upplösning, motiv) hellre än pdf och wordfiler (de senare har en tendens att sabba formateringen i bloggen när man klippet och klistrar).
  • När kontakt är etablerad (kanske ett kort mejl istället för pressmeddelande), ställ frågor om hur bloggaren vill ha vad. Och om.

Prisade PR-byrån Westander ger fler tips på vad du bör tänka på när du skriver pressmeddelanden: http://westander.se/pressmeddelandetips.html