Den här gamla idén till butiksmaterial dök upp i ett annat inlägg, så jag tänkte ta tillfället i akt att visa upp en del av marknadsföringskampanjen för Igelkottens elegans som aldrig blev av. Så här beskrevs enheten “butiksskyltar” i kampanjplanen.

Till de butiker som önskar kan vi leverera skyltar för lite intern gerilla. Egentligen kommer idén från livsmedelsbutikernas modernare föreställningar om hur man ställer upp varor i butik. Förr stod fikabrödet bland bröd och bitsocker bland socker medan kaffet fanns någon helt annanstans. Numera står fikabröd och bitsocker där kaffet står (också), och försäljningen ökar.

Skyltarna är tänkta att skjutas in i butikshyllan tillsammans med boken så att den stora biten med bild och text sticker ut. Boken ska vara ”felplacerad” enligt butikens system; fel enligt bokstavsordningen (bredvid någon som nämns i boken, ex. Tolstoj), fel genre (”Det här är ingen deckare”) eller fel ämne (ex. filmvetenskap med en skylt om regissören Ozu). Det kan vara lämpligt att sikta in sig på områden som säljer extra bra, exempelvis kokböcker, hälsa (bantning), deckare och hobbyböcker (DIY).

Texten på skylten anpassas efter sin nya miljö och består av ”uttalanden” från huvudpersonerna. Det är inte direkta citat ur böckerna utan sammanfattar upp till en sidas redogörelse om olika ämnena.

Böckerna skulle alltså både placeras fel och få sällskap av en skylt som skulle sticka ut från hyllan ca 25 centimeter. Med risk för att komma i vägen eller helt enkelt vara lite obekväm. Till höger på översta exempelskylten ser du ett tidigt omslag till Igelkottens elegans. Delen med omslaget skulle stickas in bland böckerna i hyllan och resten skulle sticka ut.

Vi hörde oss för med säljare och bokhandel och fick det korta svaret att det inte var någon bra idé eftersom skyltarna skulle innebära extra jobb för personalen, att placera ut och att hålla ordning på dem. Troligtvis skulle de inte ens bli utplacerade. Vilket osökt får mig att tänka på Hans-Olov Öbergs (Kalla Kulor) beskrivning av aktiv butikspersonal i sin text om Den gamle och förlagsbranschen.

– Våra butiker är fulla med aktiv personal. Vi kommer sannolikt, eftersom du är ett oprövat kort, att köpa in tre exemplar av dina böcker till varje butik och ställa dem längst in med ryggen utåt. Därefter kommer vår aktiva personal att gå förbi med jämna mellanrum och damma av dem – mycket aktivt – tills de skall returneras.

Sen kan det ju också vara så att idén med skyltarna som aldrig blev av inte var någon särskilt bra och inte skulle hjälpa exponering och försäljning i tillräckligt hög grad. Eller att de faktiskt skulle vara en arbetsmiljömässig olägenhet. Finns det något hjälpmedel eller alternativ butiksskyltning som inte skulle betyda extraarbete för personalen men som skulle hjälpa dem att sälja fler böcker (vilket trots allt är deras jobb)?

Tre förslag på skyltar.

  1. Texten baserad på första sidan i boken. Magnus gjorde många omslagsförslag till Igelkottens elegans. Det här är ett av de första.
  2. De som läst boken eller sett filmen vet hur central texten om lyckliga familjer är.
  3. Peter Greenaway och Blade Runner är favoriter sedan tonåren. De förtjänade en skylt tyckte jag.