[Tidigare publicerad på Sociala förlag]

En vanlig fråga just nu är författarens ansvar för marknadsföringen av den egna boken. Vissa hävdar att författarens uppgift är att skriva böcker medan det är förlagets uppgift att se till att göra pr för boken och se till att den blir såld. Andra hävdar att en stor del av ansvaret ligger på författaren som borde vara den som är mest intresserad av att boken blir spridd och läst.

Sen finns det författare som istället motarbetar all form av PR.

I torsdags fick jag nyhetsbrev 155 från Bakhåll med information om kommande böcker till förlagets kärntrupp: Don juan och andra noveller av E. T. A. Hoffman och Nio noveller av den notoriskt tillbakadragne J. D. Salinger (“The Catcher in the Rye”).

I nyhetsbrevet berättar Bakhåll om en lista med “antipromotionsåtgärder” som ingår i det kontrakt som skrivs inför utgivningar av Salingers texter.

  • Förlaget får inte berätta något om hans liv eller person.
  • De får inte publicera någon bild på honom, varken på omslag eller i presentationsmaterial.
  • Boken får inte ha förord, efterord eller ens en presentation på baksidan. Förlaget får endast uppge vilka noveller som ingår i boken.
  • Författarnamnet måste stå med mindre bokstäver än bokens titel på omslaget.
  • Inga bilder får förekomma, bokens omslag får inte ha någon illustration eller dekor.
  • Förlaget får inte utforma något presentationsmaterial för bokhandeln.

Och så vidare. Anledningen till Salingers hårda krav var enligt hans agent att författaren inte ville att något skulle komma mellan läsaren och texten och störa upplevelsen.

Skulle någon annan författare kunna ställa den här typen av krav idag? I en tid när författaren allt oftare krävs på turné, mässor, intervjuer och kanske ännu mer när boken kommer ut.