Några tankar runt bokexpo.se

I slutet av september började den bokälskande twitterklicken söka nya projekt. Bokmässan (bok-bibliotek.se) var slut och alldeles färska Allt om bokmässan (alltombokmassan.se) hade slagit igen portarna för året. Mattias Boström, Johanna Wistrand och Dan Abelin spånade fram, namngav och registrerade snabbt Bokexpo.se, en “virtuell bokmässa”, med input från ett tjugotal medtwittrare däribland jag.

För egen del kändes det klart att termerna “virtuell” och “bokmässa” skulle vi helst undvika. Online är lika verkligt som offline, inget virtuellt här inte, och bokmässa finns det bara en, i Göteborg i september, och Bokexpo.se bör få möjlighet att vara något helt annat. Därför blev “virtuell bokmässa” naturligtvis rubriken på den artikel Svensk Bokhandel skrev redan på eftermiddagen samma dag. Visst, det är alltid kul med mediabevakning.

Under diskussionen satt jag och försökte fläta ihop flera av de trådar jag hade med mig hem från bokmässan. Skulle man kunna göra något med alltombokmässan.se under resten av året? Hur säljer man böcker när de vanligaste marknadsplatserna både blir mer och mer enkelriktade och dessutom solförmörkande marknadsdominerande? Och så vidare.

Därtill en inre bild av en myllrande, dammig marknadsplats i skarpt solsken, samsades med en lugn trädgård att läsa i, källare för bokcirklar, en balkong för överblick och diskussion, och en vind för spöken och historia.

Bokexpo
En virtuell åretruntmässa för böcker, ett ständigt pågående möte för läsare, författare, förläggare och alla andra som utgör bokbranschens ekosystem. Läsaren är naturligtvis i centrum, bokbloggar och läsecirklar har sin naturliga plats, kritikerna sitter i höga, smala torn och blickar ut över marknadsplatsen där aktiviteten är sjudande och tusenhövdad.

Kryddbazaar i IstanbulGolvet
Utrymmet, rörelsen och kommersen är det viktiga. Det ska finnas plats för alla, det ska vara lätt att hitta och det måste finnas möjlighet att köpa. Annars får man troligtvis inte branschen med sig. Och i mitten en lugn berså för läsning och eftertanke. Kommers och njutning.

På golvet finns plats för alla. Här hittar man alla förlag, alla böcker, alla läsare och alla andra. Här kan man söka, flanera och samtala. Montrarna är lika stora utanpå men kan vara mycket större inuti. De är sociala kontaktytor för förlagen. Där kan de presentera sina böcker och berättelser, möta läsare och branschfolk, svara på frågor, ställa frågor och så vidare.

Om alla ska få plats måste golvet vara skalbart. Och kan det bli riktigt stort måste det finnas möjlighet att söka och sortera. Åretruntflanerande finns det inga fötter som klarar, oavsett hur fotriktiga skorna är. Det ska finnas behovsanpassade sökmöjligheter, googleliknande men även till exempel genrebaserade och tematiska, topplistor, säsong och slump. Det ska finnas många vägar in och alla ska kunna hittas.

Och naturligtvis ska det finnas montrar även för dem som inte är förlag; författare, kulturtidskrifter, bokbloggar, läsplatteleverantörer och bokhylleförsäljare. Seminarier, forum, debatter och workshops får vara med om de är läsarorienterade.

Alltså: sociala montrar, bra sök, plats för alla, roligt, marknadsstämning.

Bersån
Ett läsarrum eller någonstans att hänga för den bok- och läsintresserade, men vad ska här finnas? Smakprov, gratistexter, bokcirklar, läsarforum? En tidskrift om böcker och läsning?

Balkongen
Från en balkong har man uppsikt och överblick. Lite distans, lite luft. Det här är en balkong för diskussion om bokens framtid, branschen, format, distribution etc. Seminarier, forum, debatter, workshops. Spännande artiklar och insiktsfulla kommentarer.

Bokens framtid-diskussionen är viktig på balkongen. Hur skulle det vara med en redaktion med uppdrag att samla, länka och uppmuntra debattörerna? Eller kanske ta det ett steg längre; mediebranschen har Mindpark och SSBD, det här kanske skulle kunna vara en plats för bokbranschens motsvarighet? Debattdrivande och ifrågasättande. Förnyare inom branschen möter nytänkare “utifrån” (Piratförlaget, N&K, Publit och R&S/Norstedts har ju nya webbplatser, Fleischer, Åberg/Ögren, Magnusson, Skugge etc etc). Jo, jag vet att det inte finns någon skarp gräns. Kanske folk från annat håll? Tidningar, musikbranschen, reklamfolk, jurister och så vidare? En redaktion ser till att viss balans råder och hittar nytt blod när debatten behöver vitaliseras eller byta riktning.

Alltså: plats för debatt, diskussion och utveckling. Här lär vi oss saker och hittar nya vägar.

Vinden
Plats för högtflygande diskussion om litteraturen och konsten. Kanske en plats för skribenter och författarcoachar. Eller för historia och spöken.

← Föregående inlägg

Nästa inlägg →

4 kommentarer

  1. Bokhuset alltså =) Mycket bra idéer!

    Att vi bokmalar, läslusar och bibloteksdoftande varelser skulle hålla oss borta från Bokexpo verkar osökt, men hur får vi in “alla” – alltså de som snuddar vid böcker mest när “Da Vinci koden” och Stieg Larsson översvämmar både butiker och media?

    Min vanligaste erfarenhet är “Jag gillar böcker som x och y, vad ska jag läsa då?”
    Så kanske (kan?) bör vi skapa en funktion där alla bokiniterade föreslår liknande böcker – och med omröstningens hjälp så blir listan sorterad och enkelt överskådlig för “alla” (och möjligen utan att vissa böcker dominerar till solförmörkelsens gräns).

    Ja, jag kanske t.o.m. ska lägga till förslaget på Boxexpo… tack för att du fick igång min hjärna! 🙂

    • You’re welcome. Jag tackar twitterklicken som fått igång min. 🙂

      Det är en bra idé och skulle passa bra in bland behovsanpassade sökmöjligheter. Både automatiskt (x & y -> z) och med något slags redaktion/omröstning. Jag tror på redaktörer, det är en av våra viktigaste roller på de oändliga internäten, och sök är ett av deras viktigaste verktyg.

      Jag tror att sök, tips och köp kan locka den vanlige användaren. Om man lyckas göra ett vettigt alternativ till att använda Adlibris som enda boksök.

  2. Bokhuset alltså =) Mycket bra idéer!

    Att vi bokmalar, läslusar och bibloteksdoftande varelser skulle hålla oss borta från Bokexpo verkar osökt, men hur får vi in “alla” – alltså de som snuddar vid böcker mest när “Da Vinci koden” och Stieg Larsson översvämmar både butiker och media?

    Min vanligaste erfarenhet är “Jag gillar böcker som x och y, vad ska jag läsa då?”
    Så kanske (kan?) bör vi skapa en funktion där alla bokiniterade föreslår liknande böcker – och med omröstningens hjälp så blir listan sorterad och enkelt överskådlig för “alla” (och möjligen utan att vissa böcker dominerar till solförmörkelsens gräns).

    Ja, jag kanske t.o.m. ska lägga till förslaget på Boxexpo… tack för att du fick igång min hjärna! 🙂

    • You’re welcome. Jag tackar twitterklicken som fått igång min. 🙂

      Det är en bra idé och skulle passa bra in bland behovsanpassade sökmöjligheter. Både automatiskt (x & y -> z) och med något slags redaktion/omröstning. Jag tror på redaktörer, det är en av våra viktigaste roller på de oändliga internäten, och sök är ett av deras viktigaste verktyg.

      Jag tror att sök, tips och köp kan locka den vanlige användaren. Om man lyckas göra ett vettigt alternativ till att använda Adlibris som enda boksök.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.