Kategori: böcker Sida 2 av 4

Författareturné utan resekostnader

Att författare kuskat land och rike runt för att möta läsare, prata om sina böcker och för att marknadsföra böckerna och sig själv är inget nytt eller särskilt ovanligt. På bokmässorna sitter de i vartenda hörn, läser och berättar och talar och diskuterar. Att författare bloggar är inte längre något konstigt eller särskilt ovanligt. Boken som uttrycksform och produkt kompletteras med text av annat slag och i andra kanaler.

Anti-PR: när du är tillräckligt stor eller åtminstone först

En vanlig fråga just nu är författarens ansvar för marknadsföringen av den egna boken. Vissa hävdar att författarens uppgift är att skriva böcker medan det är förlagets uppgift att se till att göra pr för boken och se till att den blir såld. Andra hävdar att en stor del av ansvaret ligger på författaren som borde vara den som är mest intresserad av att boken blir spridd och läst. Sen finns det författare som istället motarbetar all form av PR.

Svarar på enkät om bokmässan

Loka Kanarp har gjort en bokmässan-enkät som jag fyllde i för att värma upp inför nästa nästa helg. Namn: Niclas Hemort: Helsingborg Jag har varit på bokmässan i…

Interaktiv roman i Spotify ska sälja debutalbum från “Hurts”

Brittiska indiebandet Hurts från Manchester, som också spelade på Popaganda i helgen, använder Spotify för att marknadsföra sitt debutalbum Happiness, men inte bara på “traditionellt” vis, med smakprov i singelform och hela albumet tillgängligt före release, utan genom en kul lek med Spotifys sökfunktion.

41,9 sekunder från tanke till handling…

Vad innebär det? Finns det inte en enda skivbutik som kan fungera som det klassiska undantaget? Finns det något som bokhandlarna och biblioteken kan göra för att motverka utvecklingen, eller kanske ännu hellre för att utnyttja den? Är det något att sträva efter, eller är e-böcker och nätdistribution bättre på allt?

Det lilla förlaget som växte upp på den sociala webben

Text till den SSWC-bok som Mattias Boström sätter ihop inför årets Sweden Social Web Camp. Johanna Daehli och Helén Enqvist startade Sekwa förlag 2006 utan ekonomiska resurser och…

Skriver och skriver mot en kortare text

Skriver och skriver. Har gått från 23 000 osammanhängande tecken till 15 000 svagt meningsbärande tecken. Siktar på knappt 10 000 intressanta tecken innan läggdags. Som någon klok…

Framtidens digitala medier

Framtidens Digitala Media on Prezi Besökta Kista Science Tower och halvdagskonferensen Framtidens digitala medier som tog upp mötet mellan tekniken och medier av olika slag. Tyngdpunkten låg på…

Mikrobloggande författare samlade på ett ställe

Samlarkort var kul när man var liten. Och ibland känns det som om samma beteende går igen på Facebook och Twitter, om än med lite vuxnare vinkling? Nu…

Ett litet förlag på den sociala webben

Slides från min presentation för Informationsföreningens erfagrupp Sociala medier i södra kretsen den 4 februari. Inte raketforskning men hyfsat konkret, tror jag. Sekwa förlag i sociala medier View…